Javne nabavke

A-SDA iz budžeta grada isplatila 7 hiljada vlasniku portala USN.ba

Screenshot: Raskrinkavanje.ba

Mjesec dana predizborne kampanje u Unsko-sanskom kantonu nisu obilježili samo istupi aktivnih funkcionera velikih krajiških stranaka, već i konstantne političke borbe preko internet portala (USN.ba). Iako imaju vrlo važnu ulogu u demokratskom društvu kao alat kreiranja javnog mnijenja, i to kroz prikupljanje i kanalisanje pravovaljanih i istinitih informacija, rad portala se sveo na flertovanje sa određenim političkim partijama, dajući na taj način jasan stav o tome šta misle o novinarskoj profesiji i etici. Za svoje djelovanje, vlasnici ovih medija su na kraju debelo nagrađeni – neki radnim mjestima, a neki novcem, i to iz javnih budžeta…

I to na ovom području Bosne i Hercegovine nije novost. U kontaminiranom medijskom prostoru, kakav je i ovaj krajiški najčešće djeluju mediji zavisni od određenih lobija, bilo političkih ili nekih drugih, čemu svjedoče i brojne analize nezavisnih platformi koje se bave objektivnom, nezavisnom i temeljitom provjerom medijskih informacija, te koje uz određene metodologije ocjenjuju njihovu kredibilnost i naklonjenost određenim političkim partijama. A u nedostatku afirmativnih priča, za lokalne vlasti u Bihaću i Cazinu “kupljeni” mediji predstavljaju vrhunski alat kojim postižu svoje jasne i zacrtane ciljeve – stvoriti dobru sliku o sebi čak i onda kada postaje sve jasnije da njihovo političko djelovanje vodi u milionska zaduženja, milionske deficite i brojne sudske afere.

A kako bi nagradili one koji u njenu korist rade na kreiranju javnog mnijenja, lokalna vlast u Cazinu je čak raspisivala konkurse i plaćala ih direktno iz, ni manje ni više, nego džepova građana.

Pravi primjer tome je slučaj portala Cazin.NET i vlasnika Enesa Hairlahovića. Kao najposjećeniji medij u ovom dijelu BiH, Cazin.NET se u samo godinu dana uspio pretvoriti u medij debelo naklonjen jednoj političkoj struji. Tvrde to istraživači iz platforme “Raskrinkavanje” koji su svojom nedavnom pričom o stranačkim glasilima ovaj portal smjestili među one koji su naklonjeni koaliciji A-SDA – PoMAK. Uz njihovu detaljnu analizu, nije teško zaključiti koliko u tome zapravo ima istine, pogotovo ne ako iznesemo podatak kako je u kategoriji “Vijesti iz Cazina” na tom portalu u tekućoj godini objavljeno preko 1000 članaka. Izuzmemo li stranačka saopćenja, portal Cazin.NET je među 1000 objavljenih priča objavio tek jednu kritički nastrojenu prema lokalnoj vlasti u ovom gradu – onu o slabom čišćenju cesta i trotoara za vrijeme jakih snježnih padavina. O slučaju portala Cazin.NET i njegovog vlasnika, već smo ranije pisali kroz priču o “namjenskim zapošljavanjima u gradskoj upravi”.

Međutim, A-SDA je svoje medijsko uporište uspjela pronaći i u Bihaću. Dio temeljne analize “Raskrinkavanja” bio je i portal USN.ba – Unsko-sanske novosti, koji je već duži period očigledno nastrojen Stranci demokratske aktivnosti, a prije početka predizborne kampanje i bihaćkom PoMAK-u, koji je ranije svakodnevno bio predmet njihovih “istraživačkih priča”. Svoje tekstove o Šuhretu Fazliću stopirali su nedugo nakon potvrđene koalicije, pa u toku mjeseca septembra nisu objavili nijednu kritiku na račun lokalne vlasti u gradu Bihaću.

USN.ba je ovoj koaliciji zaista poslužio i za vrijeme migrantske krize. Kako bi naštetili kantonalnoj vlasti, koja je inače politički oponent, novinari USN-a su nerijetko iznosili lažne informacije. Tako su, primjera radi, i unatoč demantu MUP-a USK, tvrdili kako su migranti u Bihaću silovali djevojku koja se “u ponoć vraćala iz škole”, šireći na taj način negativan utisak prema kantonalnoj vlasti, prozivajući je nesposobnom da spriječi “silovanja i napade” od strane migranata. A osim što su šampioni u stvaranju ksenofobije, uredništvo ovog portala je otišlo i korak dalje, pa je u jednom trenutku na istom osvanula priča sa komentarima domicilnog stanovištva u Bihaću koje je čak pozivalo na ubistva i linčovanje migranata.

“Prljave priče” bile su samo jedna od metoda kojim su se u USN-u služili kako bi kreirali javno mnijenje koje bi štetilo političkim oponentima A-SDA i PoMAK-a.

Kako ne bi bili uskraćeni za svoju nagradu, A-SDA je iz budžeta grada Cazina vlasniku ovog portala dvije godine zaredom isplaćivala ogromne novčane iznose za navodne “usluge promocije”. Naime, uvidom u dokumentaciju javnih nabavki grada Cazina, ustanovili smo kako je A-SDA iz budžeta grada a kroz direktne sporazume, i to za “usluge promocije”, udruženju DX Media iz Bihaća u 2016. godini isplatila 3.000 maraka (broj postupka 697-8-2-94/17), a 2017. godine 4.000 maraka (broj postupka 697-8-2-25/16). O kakvoj se promociji zapravo radi, iz dokumentacije je teško otkriti, ali ono što je poznato jeste da je vlasnik portala USN.ba ujedno i vlasnik udruženja DX Media. Radi se o Veldinu Haliloviću, koji je registrirao USN.ba i DX Media na istu adresu – Lohovski put 10 u Bihaću.

Iz grada Cazina su ostali nijemi na naš upit o navodnim uslugama promocije koje je za grad pružalo udruženje “DX Media”, a nisu smatrali svrsishodnim odgovoriti ni na pitanje da li će se trend isplate javnog novca na račun ovog udruženja nastaviti i u 2018. godini. Naime, prema sadašnjim podacima o javnim nabavkama grada Cazina, u tekućoj godini još uvijek ne postoji direktni sporazum sa “DX Media”, ali valja napomenuti kako za to još uvijek ima vremena, obzirom da je ugovor iz 2017. godine potpisan u mjesecu novembru.

Javne nabavke u Cazinu odavno su podloga za malverzacije i mutne radnje. Ne svjedoče tome samo gore navedeni podaci, već i oni o kršenju Zakona o javnim nabavkama u Vodovodu i Komunalno-stambenom fondu, kao i činjenica da je Irfan Durić, kako smo već pisali, pretplatnik na direktne sporazume javnih preduzeća.

Jedinu odgovornost prema budžetu grada i javnih preduzeća snose oni koji s njima upravljaju. Stoga, pozivamo grad Cazin, direktore javnih preduzeća i ustanova, da se konačno prestanu ponašati maćehinski prema novcu građana grada Cazina i da apetite “kupljenih” portala snose iz vlastitih džepova.